Sınav Maratonu ve Motivasyon Yöntemleri

Üniversite sınavları ve buna benzer birçok sınav, bir öğrenci için sıkıntıları da beraberinde getirmektedir. Bir öğrenci, bu sıkıntılardan kurtulabilmek için birçok yolu denemekte ve zaman kaybı yaşamaktadır. Bu sıkıntılardan kurtulmak için ise tecrübelerden yararlanmak zorundadır.  Profesyonel yollar deneyen öğrencilerin daha iyi sonuçlar aldığını görülmektedir.  Özetle, profesyonel bir yol için neler yapmak gerektiği konusunda madde madde hem veli hem öğrenci hem de eğitimci arkadaşlarımıza tavsiyelerimi aktarmak isterim.

Öncelikle Öğrenciye Düşen Görevler:

Hedef Belirleme: Öğrenci, bir çalışma içine girdiği zaman belirlemiş olduğu hedef doğrultusunda vaktini ve zamanını düzenler. Bir hedefi yoksa ya da hedefi çok düşükse çalışması da o derece düşük olacaktır. O halde öğrenci hedefin dışında kendine yüksek hedefler belirlemelidir.

 Sistemli, Programlı Olmak: Öğrenci, bir çalışma içine girdiği zaman aynı bir işçi gibi kendisine yüklenen görevi hangi zamanda, hangi aralıklarla ve ne kadar sürede tamamlayacağını belirlemelidir. Başka bir deyişle öğrenci zamanını iyi kullanmak için yemeğinden uykusuna kadar her şeyini düzene koymalıdır. Düzenli olma örneği verecek olursak öğrenci evvela okulda görmüş olduğu konuyu evde sıcağı sıcağına kaynaklardan tekrar etmeli, sonrasında tekrar ettiği konunun örnek sorularından yeterince çözmeli, çözemediği soruları ertesi gün öğretmenlerine muhakkak çözdürmelidir. Bu, vermiş olduğum yolu deneyen bir öğrenci sonunda öğrenmiş olduğu konuya hâkim olmuş demektir.

Fedakârlık Yapma: Öğrenci, başarma yolunda bazı istek ve arzularını azaltmak veya ötelemek durumundadır. Bu istek ve arzular; televizyon, müzik, cep telefonu, sosyal medya, arkadaşlar, internet, bilgisayar gibi vaktimizi çok harcayan detaylardır.

Sağlıklı Beslenme: Öğrenci, bu kadar temponun içinde güçlü ve zinde durabilmek için gerekli ihtiyaçları karşılamak durumundadır. Kahvaltı yapmak, meyve ve sebze tüketmek, bol bol su içmek durumundadır.

Uyku Düzenini Oturtma: Bir öğrenci, günde ortalama en az 6, en fazla 7 saat uyku uyumak zorundadır. Gün içerisinde dinlenmiş vücutların daha dinamik ve daha verimli işler başardığını görmekteyiz.

Koç Öğretmeni ile Sıkı Takip Etme: Bir öğrenci, kendisinden sorumlu koç öğretmeni ile sık sık görüşmeli, sıkıntılarını anlatmalı, bu sıkıntısı için daima yardım etmesini ve koymuş olduğu programı takip etmesini istemelidir. Bir nevȋ oto kontrolü koç öğretmenine teslim etmelidir.

Ödül Verme: Öğrenci, bu kadar yoğun temponun sonrasında kendini ödüllendirmelidir. Bu ödül, en küçük bir çay ile bile sağlanabilir.

Sosyal Olma: Öğrenci, bu yoğun tempo yüzünden ailesinden, arkadaşlarından kopmamalı, aksine onlarla sık sık konuşmalı, onlara içini dökmelidir.

Nefes Egzersizleri Yapma: Öğrenci, ara ara nefes alıp vermelerini kontrol etmeli, bunu düzene sokmalıdır.

Kaygıyı Dert Etmeme: Sınava hazırlanan her öğrencide mutlaka az da olsa bir korku vardır. Ama öğrenciler genellikle bu stresin sanki sadece kendilerinde olduğu inancındadırlar. Ama öyle değildir, sınavın zor veya kolay olması herkes için aynıdır, fakat öğrenci ne kadar çok prova yapmışsa sınav o derece, o öğrenci için de kolay olacaktır. Bu yüzden stresin çok olması öncelikle öğrenciye bağlıdır. Stresin hiç olmaması da aslında bir problemdir. Hiç stresi, kaygısı olmayan öğrenciler dikkatsizliklerinden dolayı çok hata yaparlar. Bu yüzden öğrenci için orta halli bir stres yerinde olacaktır. Bu orta halli stres ise öncelikle saydıklarımıza hâkim olmakla aşılacak bir durumdur.

Veliye Düşen Görevler:

İnanmak: Hayatımızda, bize çok söylenilen sözlere inanıyoruz, tıpkı bir filmde izlediğimiz bir senaryoya ağlamamız gibi. Bu yüzden çocuğumuza hep bir çocukmuş gibi yaklaşmaktan vazgeçerek bunu başarabiliriz. Onların birçok şeyi başaracaklarına öncelikle kendimizi, sonrasında onları inandırmak zorundayız.

Kıyaslama Yapmama: Çocuğumuzu bir başka çocuk ile kıyaslamamalıyız ki çocuğumuzda bizi başka bir anne ve baba ile kıyaslamasın. Biz yine de her çocuğun farklı bir dünya olduğunu, eksiği ve gediği ile birçok şeyin üstesinden gelebileceğini tecrübelerimizle görmekteyiz.

Ceza Yerine Ödül Verme: Uzmanlar, ceza vermenin eğitimi olumsuz anlamda etkilediğini, bunun yerine olumlu davranışların ödül yolu ile pekiştiğini vurgulamaktadır. Öğrencinin yapmış olduğu görevleri yerine getirdiği durumlarda bir tebessüm etmek bile onu mutlu etmeye yetecektir.

Takip Etme: Öğrencinin, konulmuş olunan programa uyup uymadığını, kaynak bitirip bitirmediğini, okula gidip gitmediğini ve buna benzer konularda takip edildiğini öğrenci hissetmelidir.

Sık Sık Dinleme: Öğrencinin yükünü hafifletmek için ara ara onunla konuşmalı, bir sıkıntısı varsa bunu gidermeye yönelik çalışma yapılmalıdır.

Yanlarında Sıkça Bulunma: Anne ve babalar, günün yoğun temposunu atlatmak için genellikle televizyon izlemeyi tercih ederler. Bazen televizyonu kapatıp çocuğumuzun yanında kitap okuyarak da dinlenebiliriz.

Onlarla Vakit Geçirme: Haftanın yorgunluğunu atmak için dışarıda sinemaya, tiyatroya veya aile dostlarımızı ziyaret ederek hoş vakitler geçirebiliriz.

Koç Öğretmeni ile Sık Sık Konuşma: Çocuğumuzun okuldaki durumunu kontrol etmek için belirli aralıklarla koç öğretmeni ile işbirliği yapmak gereklidir.

Dik Durma: Öğrencinin hedeflediği bölüm ve üniversite konusunda sonuna kadar arkasında olduğunuzu göstermelisiniz. Bu konuda değişikliğe gitmemesi gerektiğini, gerekirse bir yıl daha hazırlanabileceğini vurgulamalısınız. Hiçbir öğrenci bir yıl daha aynı şeyleri yaşamak istemez.-

Öğretmene Düşen Görevler:

Program Hazırlama: Koç öğretmen, öğrencinin seviyesini belirledikten sonra bu seviyeye göre program hazırlamalı belirli aralıklarla programı ağırlaştırmalıdır.

Ödev Takibi: Koç öğretmen, vermiş olduğu programı haftalık olarak takip etmeli, aksaklık gördüğü zamanlarda öğrenciyi uyarmalı, gerekli gördüğü durumlarda veliye bunu bildirilmelidir.

Veli ile İrtibat: Koç öğretmen, öğrenciye velisi ile irtibatta olduğunu hissettirmelidir. Öğrencinin motivasyonunu sağlamak için ortak hareket edilmelidir.

Sık Sık Konuşma: Koç öğretmen, haftalık takip dışında ara ara öğrencilerle yüz yüze konuşmalı, onları dinlemeli, sıkıntılarını araştırmalıdır.

Sosyal Aktivite Yapma: Koç öğretmen, bazen bir kahvaltı organizasyonu, bazen sportif bir organizasyon, bazen de bir gezi etkinliği oluşturabilir.

Hedef Arttırma: Öğrenciye vermiş olduğumuz ödevlerin seviyesini arttırarak öğrenci seviyesini daha ileriye taşıyabiliriz.

Kaynak Takibi: Öğrencinin bitireceği veya çalışacağı kaynakları belirli aralıklarla takip edip öğrencinin daha özverili olmasını sağlayabiliriz.

Sınav Analizi: Okulda veya evde yapmış olduğunuz sınav sonuçlarını gözden geçirerek ilerleme olup olmadığını öğrenebilir, bu sayede hangi konularda eksiği olduğunu saptayarak o eksiklikleri telafi ettirebiliriz.

Rehber Öğretmen: Zeki OTMAN  (EGE BİLİM OKULLARI)

Sosyal Medyada Paylaş

Leave Comment